Pisząc o rowerach treningowych nie możemy nie wspomnieć choć w kilku słowach o ich pierwowzorach, rowerach tradycyjnych. Rower jaki jest, każdy wie – nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, jak ogromne jest zróżnicowanie tego sprzętu. Inny bowiem rower wybierze osoba mieszkająca w górach, inny ktoś, kto potrzebuje roweru jako środka komunikacji w wielkim mieście. Ogólna klasyfikacja pomaga nam wyróżnić: Rowery miejskie – ich specyficzna budowa zapewnia wyprostowaną sylwetkę i wygodne oparcie rąk na wygiętej w kształt jaskółki kierownicy. Taka pozycja sprawia, że rowerzysta ma lepszą widoczność na boki i do tyłu a także jest lepiej widoczny ponad dachami samochodów. Budowa takiego roweru ułatwia również jazdę w normalnym, nie treningowym ubraniu. Rowerem miejskim nie jeździ się zbyt szybko i agresywnie, więc sylwetka rowerzysty nie stawia oporów aerodynamicznych. Spokojna tryb jazdy rowerem miejskim nie wymaga również, by był szczególnie lekki, więc nie przeszkadza solidna, metalowa rama. Rower miejski

Źródło

Więcej na temat rowerów miejskich można dowiedzieć się tutaj. Rowery MTB – przeznaczone do dyscypliny zwanej Dirt Jumpingiem. Są krótkie, mają siodełko maksymalnie opuszczone w stosunku do kierownicy. Szerokie opony, najczęściej 26 lub 24 calowe. Kluczowymi elementami budowy są również amortyzatory oraz hamulce. Waga roweru MTB to około 15kg. Więcej na temat rowerów MTB przeczytać można tutaj

Rowery MTBŹródło

. Rowery BMX – początkowo te małe rowery przeznaczone były głównie dla dzieci, jednak w miarę upływu czasu zainteresowali się nimi miłośnicy specyficznej jazdy rowerowej. Rowery BMX są małe, zwrotne i pozwalają wykonać skomplikowane ewolucje. Są też sporo tańsze od rowerów MTB. Ich wielkość nie oznacza bynajmniej lekkości – ważą około 14 kg. Specyficznym elementem budowy są pegi, czyli podpórki do stóp, wykorzystywane przy wykonywaniu ewolucji skokowych. Więcej na ich temat znaleźć można tutaj

BMX RowerŹródło.

  Rowery szosowe – są to rowery dostosowane do warunków drogi asfaltowej. Stosowane są w nich klasyczne układy napędowe oraz klasyczna, krótka rama. Ponieważ jazda na nich jest bardzo dynamiczna, wymaga by rower był jak najlżejszy. Koła są bardzo wąskie i duże (nawet 28 calowe). Charakterystycznym elementem ich budowy jest wygięta w dół kierownica (tzw. baranek). Jadąc na rowerze szosowym rowerzysta przyjmuje pozycję mocno nachyloną, co pomaga mu w zmniejszaniu oporu powietrza. Więcej na temat rowerów szosowych można przeczytać tutaj. Rowery szosowe

Źródło

Rowery trekkingowe – są wspólnym mianownikiem dla wygodnych rowerów miejskich, szybkich szosowych i wielozadaniowym rowerem górskim. Mają 28 calowe koła i opony o terenowym bieżniku ale nieco węższe i gładsze niż w rowerach górskich i możliwość regulacji pozycji za kierownicą aż do osiągnięcia tak wygodnej pozycji jak w holendrach. Często wyposażone w bagażnik (wyjątkiem są rowery crossowe, które są odmianą rowerów trekkingowych pozbawionych błotników, bagażników i innego, dodatkowego osprzętu co sprawia, że można na nim uprawiać sport rekreacyjnie ale ze sportowym zacięciem).   Rower trekkingowy

Źródło

  Rowery górskie – to rowery przystosowane do jazdy w trudnym, kamienistym, górskim terenie. Mają mocną, wytrzymałą ramę i kierownicę wymuszającą postawę pochyloną. Opony mają szeroki, terenowy bieżnik a koła są przeciętnie wielkości 26 calowej (choć zdarzają się i 29 calowe). Odmianą rowerów górskich są rowery Hartail, które służą do uprawiania XC (Cross Country, dyscyplina, w której olimpijskie złoto wygrała Maja Włoszczowska). Charakterystyczną ich cechą jest bardzo sztywna rama (zalecana stalowa) i amortyzowany widelec umożliwiający najbardziej karkołomne zjazdy zapewniając sporą przyczepność niezbędną do hamowania. Rower górski

Źródło

  Zobacz również:  Rowery Inaczej   |  Spinning rowerowy  |   Prawidłowa pozycja jazdy na rowerze treningowym

 

Incoming search terms:

  • budowa roweru
  • rowery mtb

Comments

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować Upłynął limit czasowy. Proszę odświeżyć działanie i spróbować ponownie.

Linki w komentarzach mogą być wolne od atrybutu nofollow.