Trening wydolnościowy polega na zwiększeniu kondycji poprzez podniesienie progu tlenowego, zwiększenie wydolności serca oraz zwiększenie objętości płuc.  Tego typu trening jest dość intensywny i utrzymuje serce na wysokich obrotach (wykonuje ono wtedy pracę około 130 – 140 uderzeń na minutę), konkretna wartość zależy od wieku, płci oraz stopnia wytrenowania. Im bardziej wysportowana jest dana osoba, tym spokojniejsze jest jej serce podczas wysiłku fizycznego. Dla porównania, przepompowanie jednostki krwi u osoby wytrenowanej wymaga jednego uderzenia serca, zaś u osoby, która ćwiczy bardzo rzadko lub wcale – wymaga ich trzech.

Warto tu również wspomnieć o pojęciu pułapu tlenowego, uznanego za najlepszy miernik wydolności fizycznej (określa ile tlenu pochłania organizm podczas ćwiczeń, podawany jest w procentach). VO2max – bo tak ten wskaźnik jest zapisywany – jest najwyższy w wieku 18-20 lat (wynosi wtedy około 100 %) i następnie stopniowo się obniża. W wieku 70 lat wynosi już tylko 50%. Aktywne uprawianie sportu pomaga w poniesieniu tej wartości nawet u ludzi starszych.

Dlaczego warto wykonywać ćwiczenia wydolnościowe? Zarówno ze względów praktycznych (uda Ci się dogonić uciekający autobus 😉 ), jak i zdrowotnych – organizm jest bardziej odporny na choroby, serce mniej podatne na zawały, rzadziej też jesteśmy narażeni na kontuzje.

Trening wydolnościowy na rowerze stacjonarnym treningowym

Źródło

 

Optymalny trening wydolnościowy to kombinacja ćwiczeń siłowych o dużym obciążeniu (wzrasta siła) oraz tzw.: „ćwiczenia wybuchowe” (o bardzo dużej prędkości), wpływające na moc organizmu. Pomóc tu mogą urządzenia treningowe, takie jak bieżnia, rower treningowy, orbitrek, a także wiosła czy zwykła skakanka.

Zobacz również:  Hydrospinning  |   Masa koła zamachowego w rowerze treningowym  |  Rower treningowy a ciąża  |  Rowery inaczej

 

Comments

  1. Kaśka / Maj 18th, 2012 15:22 Quote Odpowiedz

    Super stronka, dzięki 😉

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 znaków pozostało

Aby dodać komentarz, musisz trochę pogłówkować Upłynął limit czasowy. Proszę odświeżyć działanie i spróbować ponownie.