Trenując na rowerze treningowym bardzo ważne jest, by pracować w przy odpowiednim poziomie tętna (HR, z ang. Heart Rate). Mało kto zdaje sobie sprawę, iż jest to podstawowa kwestia dla rodzaju treningu (dzięki kontroli tętna można zakwalifikować trening na rowerze do jednej ze stref treningowych). Wartości graniczne są zróżnicowane w zależności od wieku osoby ćwiczącej. Najprostszym wzorem na wyliczenie tętna maksymalnego jest 220-wiek =HRmax. W zależności od intensywności treningu można wyznaczyć następujące podstawowe strefy treningowe (bywają one czasem rozbijane na mniejsze części, jednakże dla treningu nie do końca profesjonalnego wystarczy rozróżnienie czterech podstawowych stref).

  • Strefa odpoczynku, regeneracji.

-Stosowany jako rozgrzewka bądź spokojny trening po dłuższej przerwie w regularnych ćwiczeniach;

-Tętno: 50-60% HR max

-Cel: poprawa procesów termoregulacyjnych i koordynacyjnych, rozgrzanie organizmu.

  • Strefa spalania tłuszczu.

-Stosowany u osób pragnących stracić na wadze;

-Tętno: 60-70% HR max;

-Cel: Przyśpieszenie metabolizmu, wzmocnienie mięśni, spalanie tkanki tłuszczowej, lepsze ukrwienie organizmu.

  • Strefa cardio.

-Jest to trening polecany osobom, które trenują biegi długodystansowe.

-Tętno: 70-80% HR max;

-Cel: poprawa wytrzymałości.

  • Strefa beztlenowa.

-Trening w tej strefie jest doskonaleniem tolerancji organizmu dla kwasu mlekowego

-Tętno:80-90% HR max – strefa wytrzymałości beztlenowej

-Tętno:90-100% HR max- strefa wydolności beztlenowej;

-Cel: zwiększenie tolerancji na kwas mlekowy w mięśniach, który powoduje wolniejsze ich męczenie się.

Informacje na temat dokładniejszego podziału stref treningowych można uzyskać tutaj.

Strefy treningu sterowanego tętnem

Źródło

Podczas treningu na rowerze treningowym można kontrolować tętno za pomocą sensorów dotykowych (znajdujących się na kierownicy), nakładek na palce/ucho bądź bezprzewodowych pasów napiersiowych (te ostatnie dają najlepsze rezultaty w zakresie dokładności pomiaru oraz są najwygodniejsze w użyciu).

Zobacz również:  Sensory dotykowe  | Trening wydolnościowy na rowerze stacjonarnym  |  Trening aerobowy a  anaerobowy

 

Incoming search terms:

  • strefy tętna rower
  • puls rower strefa spalanie tluszczu
  • strefa beztlenowa rower
  • strefy treningowe
  • hrmax
  • trening beztlenowy tętno
  • trening beztlenowy rower
  • tętno maksymalne rower
  • tętno maksymalne na rowerze
  • strefy pulsu rower

Comments

  1. fitness / lip 13th, 2013 21:52 Quote Odpowiedz
    ADMIN

    Dziękujemy za radę, na pewno skorzystamy.
    Pozdrawiamy,
    Zespół treningowerowery.pl

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


9 − osiem =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Comments links could be nofollow free.